Op werkdagen voor 20:00 besteld, morgen in huis.
Gratis verzending vanaf €25 in NL & BE
30 dagen bedenktijd
Achteraf betalen met Billink
Voordelen & Nadelen van Chiptuning

Voordelen & Nadelen van Chiptuning

minuten lezen
Wat is Chiptunen en waarom zou je dit doen? We leggen hier uit wat het inhoud, hoe het werkt en wat de voor- of nadelen kunnen zijn. Ook komen de verschillende soorten en manieren van chiptunen aan bod.

Moderne turbomotoren worden aangestuurd door een ECU (Electronic Control Unit of Engine Control Unit). Door maatwerk software in deze ECU te plaatsen, waarbij brandstofhoeveelheid, turbodruk en injectie worden afgesteld, kan het vermogen met 25-30% worden verhoogd. Dit wordt chiptuning, kaartoptimalisatie of remapping genoemd.

De originele software wordt voor de eerste keer gelezen, aangepast en teruggezet in het geheugen van de ECU. Door meer vermogen, bij dezelfde rijstijl, kan 5-10% reductie in verbruik worden behaald door hogere efficiëntie. U kunt het extra verkregen vermogen ook gebruiken om sneller te rijden. Dit doet echter het brandstofbesparingseffect teniet.

Chiptuning met dynamometertest

Chiptuners gebruiken doorgaans een dynamometer om het vermogen voor en na de chiptuning te meten. Bijvoorbeeld een BMW 118d op reels getuned door een tuner. Het vermogen steeg van 150 pk naar 193 pk (plus 28%) en het koppel steeg van 305 Nm naar 33 Nm (plus 2%).

OBD Tuning

Het lezen en opnieuw installeren van gewijzigde software op de ECU gebeurt meestal door de chip te "flashen" via de OBD-interface, die door monteurs wordt gebruikt om fouten op de auto uit te lezen.

Het voordeel van afstellen via de OBD interface is dat niet alles gedemonteerd hoeft te worden. De OBD-connector bevindt zich meestal ergens in of onder het bedieningspaneel. U kunt uw auto dus ook heel eenvoudig opnieuw kalibreren. Sommige tuners leveren zelfs een apparaat waarvan je de software zelf kunt downloaden.

De BDM afstellen

Bij moderne ECU's is het soms niet mogelijk om via de OBD-poort af te stellen. Deze ECU's worden door de fabrikant beschermd tegen ongewenste handelingen, zoals chiptuning, en zijn nog niet "gejailbreakt". In dit geval kan de ECU worden verwijderd en rechtstreeks op de computer worden aangesloten via de BDM-poort (background debugging mode) op de ECU zelf. In sommige gevallen moet er een speciale verbinding worden gesoldeerd om de software te kunnen lezen. Na tuning wordt de software ook via deze poort naar de ECU geschreven. U zult begrijpen dat het meer werk vereist en meer foutgevoelig is.

Powerbox

Naast chiptuning door middel van kaartoptimalisatie is het ook mogelijk om de ECU te "tricken" met een zogenaamde "Powerbox". Deze schakelkast bevindt zich tussen de generatoren en de ECU en verzendt daarom andere motormanagementgegevens dan de generatoren zelf aangeven. Het motormanagement reageert hier bijvoorbeeld op: verhoog de hoeveelheid brandstof of verhoog de druk, en op die manier krijgt u meer vermogen. Powerbox-resultaten kunnen variëren en deze methode wordt over het algemeen niet aanbevolen.

Externe ECU's

Zoals gezegd zijn veel moderne ECU-fabrikanten beschermd tegen toegang van buitenaf. Als de ECU echt niet toegankelijk is, wordt soms een externe ECU (of ECM/External Control Module) gebruikt. De externe box heeft zijn eigen software die is aangesloten op de motormanager. De externe ECU kan zich aanpassen aan meer dan 1 of 2 waarden, en hoewel software tuning op de ECU zelf (gereviseerd) nog steeds de beste tuning geeft, in tegenstelling tot de powerbox oplossing hierboven, is de methode Dit is een betrouwbare manier om dit op te lossen. Het heeft als bijkomend voordeel dat de auto heel blijft en je de afstelling eenvoudig kunt verwijderen.

Blowless engine tuning

Bij een non-turbo motor is de winst na chiptuning meestal klein (enkele procenten) en wordt daarom niet vaak uitgevoerd. Het is echter ook mogelijk dat de capaciteit in de fabriek is afgebouwd en dat kan dan zijn vruchten afwerpen.

Fabrikanten doen het zelf

Om marketingredenen worden steeds vaker dezelfde motoren met verschillende capaciteiten in één automodel aangeboden en is alleen de manier waarop de motor wordt aangestuurd anders. Dit noemen we OEM-tuning. Het voorbeeld dat hier gegeven wordt is de Volvo 2.
D 5-cilinder dieselmotor met 163pk en 30Nm. Dit is hetzelfde als de D5 met 185pk en
00Nm, maar "gereduceerd" naar een lager vermogen en kan dus veilig worden afgestemd op zijn "oorspronkelijke" vermogen. Of Volkswagen's 1.0 T (F) SI-motor, met 95 pk, 110 of 115 pk. Soms is de actuator echter op sommige onderdelen anders (bijv. koppeling, transmissie) en moet deze zorgvuldiger worden afgesteld.

Nadelen van Chiptuning

Er zijn talloze autobezitters die hun auto hebben getuned en er al jaren probleemloos mee rijden. Chiptuning heeft echter ook nadelen, en deze worden niet altijd genoemd door chiptuningbedrijven. U kunt het beste zelf de voor- en nadelen afwegen om een ​​weloverwogen keuze te maken voor chiptuning.

Verbruik is niet altijd lager

Bij identiek rijden kan je verbruik lager zijn na het aanpassen van chiptuning. U verbruikt echter ook extra vermogen, gewoon omdat het kan. In dit geval kunt u in uw hoeven voelen dat uw motor meer verbruikt dan aanvankelijk; Er wordt immers meer brandstof ingespoten. Het verbruik hangt dus helemaal af van je rijstijl.

Marge Motor

Met chiptuning elimineert u de marge die fabrikanten hanteren om ervoor te zorgen dat de motor onder alle omstandigheden (zwaar) adequaat werkt en een lange levensduur heeft. De fabrikant reserveert een premie voor slordige brandstof, extreme temperaturen, slecht onderhoud en vooral slecht gebruik van de bestuurder (heet of stationair rijden en zware of lage belasting (vollast gedurende lange tijd, enz.) Als je dit combineert met throttling kunt u in plaats daarvan problemen krijgen.

Transmissietolerantie (aandrijflijn)

Een krachtigere motor legt meer druk op de transmissie als u dat vermogen daadwerkelijk gebruikt. In dit geval kunnen de onderdelen sneller verslijten. Daarnaast hebben deze componenten ook bepaalde toleranties, bijvoorbeeld de hoeveelheid koppel die de koppeling, het tweedelig vliegwiel of de versnellingsbak kan weerstaan. Als deze marge wordt overschreden of onderdelen al versleten zijn, zullen problemen sneller optreden na chiptuning. Een goede chiptuner zal u adviseren als er problemen optreden na het tunen en zal rekening houden met de specifieke kenmerken van uw voertuig.

Garantie

Als u geen door de fabrikant of dealer goedgekeurde tuning-modus gebruikt om uw auto te tunen, verliest u doorgaans uw (fabrieks)garantie. Hierdoor kunt u in gesprek raken bij een aandrijflijnprobleem, zoals zeer snel verslijten van koppeling/vliegwiel, verstopt roetfilter, tankproblemen, etc. versnellingsbak of turbo is opgeblazen. Leasemaatschappijen houden niet van chiptuning en daarom is het over het algemeen niet toegestaan, zelfs niet als de tuning door de merkagent wordt gedaan.

De chiptunergarantie zelf is meestal een softwaregarantie, maar het is juist de hardware die moet worden beschermd. In de praktijk is zo'n garantie erg zwak.


Software-updates

Fabrikanten brengen regelmatig software-updates uit om de motoren van hun auto's te beheren. Dat is niet zo erg voor oudere auto's, maar moderne auto's krijgen vaak software-updates tijdens dealeronderhoud. Er zijn verschillende soorten updates, maar soms kunnen instellingen worden overschreven. In dit geval moet u terug naar de tuner om de auto opnieuw te kalibreren. Dit gebeurt meestal gratis, maar als er veel werk bij komt kijken (bdm tuning bijvoorbeeld) wil de modder soms een vergoeding vragen.

Experts in OBD Chiptuning per merk

Hier zijn de chiptuners die bekend staan ​​om hun expertise. Dus bedrijven die zich richten op het afstemmen van chiptuning voor één bepaald automerk, of bekend staan om hun kennis van een bepaald merk. Je kunt er vaak van uitgaan dat deze chiptuningbedrijven meer voorkennis van het automerk hebben dan een generiek chiptuningbedrijf.